Metabolic Balance en de kunst van het vet verbranden

vet verbranden

De meningen zijn nogal verdeeld over hoe vaak per dag je zou moeten eten. De één zegt 6 kleinere maaltijden per dag, de ander 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Ik geloof dat je het beste  3 maaltijden per dag kan eten. Ook als je voor Metabolic Balance kiest eet je drie maaltijden per dag.  En dit zónder tussendoortjes. Hieronder zal ik uitleggen waarom:

Ons lichaam bestaat uit cellen. Deze cellen hebben energie nodig om te kunnen leven, denken, bewegen etc. Deze energie wordt gehaald uit glucose (brandstof uit koolhydraten). Insuline is het hormoon dat helpt de glucose uit het bloed ín je cellen te krijgen. Insuline is de sleutel die zorgt dat het deurtje van de cel open gaat, waardoor de glucose naar binnen kan.

Dus insuline is goed!

Elk moment dat we eten wordt er door de pancreas insuline aangemaakt om glucose binnen te laten in de cellen (Teveel aan glucose kan worden opgeslagen als reserve in de lever en in de spieren). Dus eet je bijvoorbeeld de hele dag door kleine beetjes, dan zwermt er eigenlijk altijd insuline door je bloed.

Daarnaast, als er teveel aanspraak word gedaan op insuline (door veel en vaak te eten), dan reageren de deurtjes van de cellen niet meer zo goed op insuline. Ze worden ‘sleutellam’. Het lichaam registreert dat de glucose niet in de cellen wordt opgenomen en gaat vervolgens nóg meer insuline aanmaken. En dan is insuline ineens niet meer goed.

Een teveel aan insuline in je bloed zorgt er namelijk voor dat je lichaam:

  • meer ontstekingsgevoelig is.
  • minder vet verbrand.
  • meer vet opslaat.
  • sneller ouder wordt.

Dus om je gezond, slank en jong te blijven voelen is het belangrijk dat je zorgt dat je lichaam af en toe insuline vrij is. Dit zorgt ervoor dat andere hormonen op dat moment aan de slag kunnen om je jong en ontstekingsvrij te houden, maar vooral geef je je lichaam de kans om in deze pauzes te gaan vet verbranden. 

Het beste is om tussen de maaltijden gedurende 5 uur niet te eten. Probeer ook ‘s avonds na 9 uur niet meer te eten. En probeer bijvoorbeeld 2 x per week een pauze van 14 uur tussen 2 maaltijden in te lassen (vanzelfsprekend doe je dit dan ‘s nachts 😉 )

“Maar… krijg ik dan geen honger?”, hoor ik je denken. Mijn ervaring is dat het juist andersom is. Ik krijg meer trek bij veel eetmomenten, met name bij snoepen tussendoor. De bloedsuikerspiegel gaat dan schommelen en als deze laag is, krijg ik  behoefte aan (snelle) koolhydraten.

Belangrijk is om 3 gezonde uitgebalanceerde maaltijden te eten met voldoende gezonde vetten, groenten, eiwitten en trage koolhydraten. Maar daarover later meer!  

 

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes